14/02/2017

Michael Chabon - Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye

Můj milý deníčku,

dlouho jsem ti nepsala, protože přečtení tlustoknihy Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye mi trvalo více než týden. Ale stálo to za to.

zdroj: goodreads.com
Jak víš, deníčku, kniha, která má víc než 400 stránek většinou zůstane na mém seznamu čtenářských plánů dlouho. Ale když jsem naposledy byla v knihovně, tak neměli z mého seznamu nic jiného, proto jsem po ní sáhla. Šest set stran relativně malým písmem mi nakonec netrvalo o moc déle než týden a rozhodně těch dní nelituji.

Příběh se točí kolem dvou židovských bratranců, Joe utekl do Ameriky před Hitlerem, Sammy se tam už narodil. Společně propadnou komiksovému byznysu a stvoří jednoho z nejpopulárnějších hrdinů své doby a mnoho dalších. Většina peněz jde sice do kapsy jejich nadřízeným, ale oni taky nepřijdou úplně zkrátka.

Popis peripetií s vytvářením komiksů na začátku druhé světové války se v jednu chvíli změní na válečné drama a v poslední části se soustředí na to, jak se hlavní postavy vyrovnávají s prožitými traumaty. Právě tyto dvě části mě bavily nejvíc, i když zabíraly jen menší část knihy.

Na celém románu je asi nejzajímavější, jak si hraje se skutečností a fikcí. Všechny hlavní postavy i komiksy, které píší, nikdy neexistovaly. Autor přesto přidává do románu celý aparát faktických poznámek, aby přesvědčil čtenáře, že jde o biografii slavných komiksových tvůrců.

Příběh samotný je velmi podrobně líčen, ve střední části téměř den po dni, minutu po minutě. Když bych ho měla převyprávět, vyzněl by docela nudně a většinou působil až nezvykle šťastně. A pak najednou bum, válka, antarktický mráz, spousta mrtvých a nelidské krutosti v minimalistickém dramatu tří postav. Nedokážu vysvětlit, proč to všechno drží tak autenticky pohromadě a proč by si měl román přečíst někdo jako já, tedy kdo se o komiksy vůbec nezajímá. Ale rozhodně by si ho přečíst měl! Plný počet nedávám právě jen kvůli celkovému tématu, jinak je autorova práce naprosto bezchybná. Není divu, že za román získal Pulitzerovu cenu za rok 2001.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat