31/12/2017

Germaine Greer - Eunuška

Milý čtenářský deníčku,

Eunuška je v mém seznamu přečtených knih trochu podvod, protože jsem ji dočetla jen asi do půlky. I tak si myslím, že jsem si udělala slušný obrázek o tom, jaká je, a proto ji můžu hodnotit.

zdroj: goodreads.com
Četla jsem ji proto, abych porovnala Jak být ženou, tedy takový současný feministický manifest, s tím, za co se bojovalo před skoro padesáti lety.

Pojetí knihy mě hrozně zklamalo. Na začátku se autorka snaží podpořit svoji teorii o rovnosti pohlaví biologickými argumenty a studiemi. Já osobně si nemyslím, že zrovna to je něco, na čem by měla být rovnost postavena, protože rozdíl na biologické úrovni je naprosto jasný a nezanedbatelný. Důležité je, aby tento rozdíl nebyl využíván v situacích, kdy nehraje roli.

Další kapitola byla o práci. Zrovna koukám na seriál Šílenci z Manhattanu a jen díky nim se mi daří chápat kontext, o kterém Greer píše. Ženy tehdy skutečně pracovaly převážně jako sekretářky a musely se podbízet šéfům, jinak neuspěly. Vážená žena byla ta v domácnosti, ozdůbka na večírky. Jsem ráda, že dnes už je to jinak, aspoň ve většině odvětví. Navíc mě zaujala myšlenka, že ženy hledají v práci jiný druh naplnění než muži, to bych řekla, že platí dodnes.

Kapitoly, co jsem četla přetékaly slovy, ale smysl se občas ztrácel, o čtivosti nemůže být řeči a přeskočení stránky nezpůsobilo žádné výraznější nepochopení. V dnešní době už asi nemá cenu Eunušku číst z jiných než historických důvodů, tehdejší myšlenky jsou naštěstí buď zastaralé, nebo formulované mnohem výstižněji jinde.

Závěrečné hodnocení:

Žádné komentáře:

Okomentovat